Tuesday, August 2, 2011

2nd day Ramadhan

Alhamdulillah sudah dua hari umat Islam berpuasa...nnt tulis 15 hari plak....tp sebagai peringatan biler dengar tazkirah pagi td..berdosa jika kite bersukaria untuk persiapan hariraya sedangkan bulan Ramdahan belum tiba kemuncaknya...
Ini adalah Ramdahan kali kedua cek didil....taun lepas tau duduk je...x de la nak kacau sgt...
So smlm seperti tahun2 yang lepas berbuka di umah tok kiah....cek didil buat la prangai
1) tarik tikar yang dibentang untuk ltak juadah berbuka..x bg kakak2 die duduk
2) bergaduh nak cawan kakak die....sbb nak minum air oren ( so mama die kene cr cawan yg same dan buat air oren lain sbb oren yg siap tu ade ais..cek didil dok batuk so x leh la minum ais)
3) menumpahkan air oren beliau.....haiyooo..pastu merajuk..dok sorg2 atas sofa..lega senang mama die nak mkn....
4) mase dok kemas sibuk makan murtabak......ade la belen2 murtabak yang dlm pinggan...leh mamat tecit ni kutip n makan..haiyoooo

So untuk puasa hari kedua ni..
lepas minum susu..lebih kurang kul 3 pg bgun kejut abah die...aidil kalau nak kjut org tido die geletek kat tapak kaki....so terpaksa la en abah bgun g depan....pastu abah die bukak sembahyang terawih kat Mekah tu...mamt tecit sibuk tertonggeng2 sembahyang....pastu jumpa wallet abh die kuar kan duit sume..ltak dlm periuk dan MASAK......
kul 4.30 am mama die nak masak sahur..die dgr mama die amik beras dlm bekas tu cepat2 die lari g dapur...die pon sibuk la bukak bekas beras...main beras plak dah...pastu nak dukung nak tengok ape yg kuar asap2 tu.....dah siap sume mama die masuk dlm buai ( ini terpaksa kalau harap nak tido sendiri sampai pagi die x mo tido) terus tertido......

 puasa tahun lepas....
puasa tahun ni...ini bukan la gambar mase bulan pose..

baru dua hari ni..so ptg ni kite tgk apa lg mamat tecit ni nak buat

No comments:

Post a Comment