Monday, January 24, 2011

Belasungkawa Tok Saadiaah

Tanggal 21 hb 1 2011 jam 10/50 mlm ,perginya Tok Saadiah Bt Salam iaitu tok en asben....Perginya seperti sudah dijangka kerana sejak hari rabu sakit tok semakin kuat...Tok pergi pada umur 83 tahun kerana sakit tua...Tok mula sakit sehingga x boleh bangun sejak 25 Disember lepas...Tok kate badan die lenguh2...kalau aku datang mesti die suh urut..walaupun tok tidak larat bersuara tapi gerak tubuh nye seperti memberi arahan....kalau nampak aidil main wheel chair..die buat tgn suh bg aidil naik atas tu....kalau ade moi sup die lebih..die suh bg aidil mkn...sampaikan aidil mkn lg banyak dr nek dia....mungkin aku agak rapat dgn arwah..sebb every jumaat pas abis keje ,en asben mesti ajak g jumpa tok..pastu hr sabtu or ahad g lagi...kalau nak balik serendah kene jumpa die dulu bgtau..hujung minggu ni kami x dtg tau tok..balik kg...nnt die tnye..aidil x datang ke....so kene gtau siap2...kalau kg sg ara kene fogging..kami bawa tok round bayan lepas...tok x leh bau asap fogging nnt sesak nafas....tok seorg yg banyak ilmu perubtn kg...kalau aidil demam suh mandi air daun nona....kalau batuk bg daun ruku kot name die..suh ramas2..gosok kat dada....kalau selsema..bakar bawang putih..bg die hidu....dan banyak lg la....tp skang tok dah x de....
Tok kalau sakit ke demam ke die akan suh sume anak2 die balik...kalau sume dh berkumpul..terus cergas...sampai leh g mandi sndiri...tu mase tok larat.....tp skang tok dah xde...Walaupun tok hanya memerhati karenah cucu2 die yg macam2 ragam..di kerusi di tepi pintu dapur....tp ketiadaan penghuni kerusi itu sgt terasa....kalau dtg umah tok..trus serbu pintu dapur....tp smlm aidil dtg terus g tmpat tok slalu duduk tu...tp aidil tgk nenek xde...mungkin ini adalah pertama kali aku melihat jenazah...sebab mase arwah atok..atok meninggal kat mekah...pastu mase embah laki meninggal aku br je sampai usm ,mase tu studnt lg...so mak kate x yah balik...mase embah pompuan meninggl, aku dalam pantang,br 15 hari..mak x bg g gak...

Semoga Tok berbahagia disana dan tergolong dalam kalangan org2 yang beriman..InsyaAllah....
Al Fatihah....

No comments:

Post a Comment